Frappa Magazin

Frappa Magazin

Tudás, élmény, kapcsolat - Nyílt nap az Integrál Akadémián!

2018. február 01. - Vérmongúz

Ahogyan korábban megígértük, egyre több beszámolóval jelentkezünk az Integrál Akadémia háza tájáról. Ha eddigi cikkeinket olvasva már megfogalmazódott bennetek, hogy az Intán lenne a helyetek, vagy éppen csak kóstolgatjátok az ötletet, most megmutatjuk, mi mindent adhat nektek a hároméves képzés. Az Akadémia nyílt napján jártunk március 10-én.

A Zugló szívében fekvő Moha Rendezvényház termébe lépve pihentető zongorazene és körökbe rendezett székek sugallták, hogy az élmény mint megismerési eszköz kiemelt szerepet fog kapni az elkövetkezendő négy órában. Hamar világossá vált az is, hogy ez nem az a hely, ahol egy újságíró a háttérmunka észrevehetetlenségébe burkolózhat. Miközben megtapasztaltuk, hogyan fordítható le az integrál szemlélet konkrét közösségi élményre, abba is beleéreztünk egy kicsit, hogy mit is jelenthet az Intán tanulni.

integrál akadémia képzés nyílt napAz Akadémia munkatársainak bemutatkozását követően kisebb csoportokba rendeződve kerestük az egyéni válaszokat arra: Mi a kiteljesedés? Milyen a kiteljesedett ember? A közös fogalmi nevezőket és az árnyalatokat aztán összevetettük. Szerinted milyen lehet a kiteljesedett ember? És milyen folyamat zajlik benne?

,,Lépj 5-ről a 6-ra!”

- buzdít a nyílt nap programkiírásában szereplő szlogen. Az ismerős formula intás kontextusban viszont nemcsak a köznyelvi értelemben vett előrelépést jelenti, de egy másfajta keringőre is felhív, amely zsigeri szálakon hatja át a képzőhely szellemiségét. Hogy pontosan miként integrálható az élményalapú tanulás ezzel a két számmal, arra Ken Wilber tudatfejlődési rendszere ad választ.

A wilberi modell az Integrál Akadémia háttérfilozófiájának alappillére, amelyben a tudatszintek 1–10-es skálán képeződnek le. Minden egyes, eddig elért tudatszint működik bennünk, és mindnek megvan az árnyéka is. Az Akadémia célja, hogy minden szintből a jót hozza ki egyéni és csoportos léptékben is. Tágabb értelemben az, hogy az integrál szemlélet elterjesztésével hozzájáruljon ahhoz az evolúciós folyamathoz, amely 5-ről (a racionális gondolkodás szintjéről) 6-ra (az integrált tudat szintjére) emeli az emberiséget.

https://www.youtube.com/watch?v=PUMp4Qvxrzw

A hagyományos oktatási rendszer elképzelése a tanulásról az, hogy a gondolkodás maga képes áttörést hozni, ott történik a csoda. Ezzel szemben az Akadémián folyó képzés felismeri az élmény és a közösség jelentőségét a tanulás, a megismerés szempontjából.

Kettős körvonalú körbe rendezett széksorban szemben ülni egymással, egy kvázi idegennel beszélgetni friss pozitív élményekről és arról, mit szeretünk magunkban. Egyik beszél, a másik figyel. A belső székkör emberei hárompercenként odébb ültek, hogy több kapcsolódás is szülessen. Ez volt a „panaszkerülés gyakorlat”.

Az élményalapúságnak kiemelt lehetőséget biztosítanak az önismereti csoportnapok, amelyek már az első év során elkezdődnek. A csoport igazi lelki családdá kovácsolódik, biztonságos, támogató légkör alakul ki, amely stimulálja a tagok személyes fejlődését is. Ki-bejárás ezért utólag nem is lehetséges (csak ha valaki végleg távozik a csoportból). Emellett előadásnapok is vannak már a kezdetektől, hiszen az első évben szerzi meg a hallgató azt a globális ismereti lefedettséget, amelyre a későbbiekben további gyakorlatok épülhetnek. Ilyen gyakorlat a második évtől induló ,,Terápiás kommunikáció tréning” (TK), amely lehetőséget biztosít, hogy a csoport tagjai egymáson gyakoroljanak terápiás technikákat. Ezen kívül a képzés része a három év alatt bármikor elvégezhető tíznapos meditációs elvonulás, mely során egyetlen és el nem választható kísérőd: a csend.

integrál akadémia képzés nyílt napKülönös nehézség időnként mások tekintetében maradni hosszabb ideig. A csendes feladatban csak egymást nézve írtunk le fogalmakat a másikról, benyomások alapján. Aztán lett egy "legfőbb jellemzőnk". Ezzel kutattuk hasonló társainkat, hogy újabb csoportok szerveződjenek. Ez a pszichodráma részben nyerte el jelentőségét. A foglalkozás vidám vezetője bemelegítette testi és lelki tagjainkat, mozogtunk, gondolkodtunk egyedül és közösen, előadtunk, figyeltünk és kifejeztünk. 

A képzés hétvégenként folyik – a felnőtt társadalom igényeihez igazodva –, az oktatási anyag az Akadémia tanárainak tollából származik. Minden oktatási naphoz tartozik egy beadandó dolgozat, a harmadik év végén pedig egy szakdolgozatot kell megírni. Avagy: "megszülni". A témát a hallgató választja ki, de kaphat iránymutatást. A megszerezhető végzettség: integrál tanácsadó. (Fontos: az Akadémián végzettek klinikai esetekkel nem foglalkozhatnak, ugyanakkor részletesen fogják tanulni, mit foglal magába a klinikum, hogy különbséget tudjanak tenni segítségre szoruló és segítségre szoruló között.)

De mit is jelent pontosan az integráció és az integrált tudat?

Gánti Bence, az Akadémia alapító elnöke, integrál szemléletű pszichológus erről beszélt a rendezvény első pontjaként. Gondolatébresztő kérdésekkel indított a fizika területéről: Miért van az, hogy az atommag körül elektronok vannak? Mi az az erő, ami vonzza őket? A világmindenség összes különszakadt létezője egységre törekszik, így az emberi tudat is. A lélektan tudományos vonulatai és a spirituális tanok egyéni magyarázatokat szolgáltatnak a lét alapkérdéseire, de vajon hol ér össze mindez? Milyen közös pontokat lehet megállapítani, amelyek megadhatják azt a stabilitás-élményt, amit a rendezettség, az átláthatóság hoz magával?

„Ez nem Gánti Bence, nem Ken Wilber” – emeli ki Bence. Maga a képzés nemzetközi együttműködő átadáson alapul, bővül, és nem személyhez köthető. Eredményei az egyéni és társadalmi élet valamennyi területén hatást fejthetnek ki.

Hatására hitelessé és megragadhatóvá válhat az ember saját spiritualitása. Vagyis az, hogy akár vallástól is függetlenül képes szellemi forrásához hozzáférni, életét és benne kapcsolatait egy dinamikus modellben érzékelni, minőségén e szellemiség szerint javítani. Erről tettek tanúbizonyságot maguk az Akadémián végzettek is.

Az Integrál Akadémián folyó képzés különlegessége pont ebben rejlik: nem egyfajta, kizárólagos magyarázatot ad a világra, hanem különböző területeket, látszólagos ellentmondásokat közelít egymáshoz. Hagyja, hogy benned álljon össze a kép, saját valóságod fogalmazódjon meg, ahelyett, hogy dogmatikus igazságokat rágna a szádba. Az ideológiától megszabadított térben végül az marad a sokféleségből, ami közös és összekapcsol. Az új minta rögzülése pedig segít, hogy még a külvilág néha szélsőséges helyzeteiben is észrevedd a biztonságos navigáció lehetőségét. Öntökéletesítés ez, és mégsem. Nincs benne az a naiv hit, hogy mindig a legfelsőbb szinteken kell szárnyalnod, ehelyett az összes eddigi – párhuzamosan működő – szint tudását hozza szintézisbe; ezzel mozdítva elő a fejlődést.

*

Feltérképezéshez minden fontos információt megtalálsz az Akadémia honlapján!

[gallery type="slideshow" size="full" ids="24943,24944,24945,24946,24947,24948,24949,24950,24951,24954,24955,24956,24957,24958,24959,24960,24961,24962,24963"]

Ajánlott könyvek Ken Wilbertől:

A működő szellem rövid története
Áldás és állhatatosság
Integrál meditáció
Integrál szemlélet
.

Képek forrása: Tündik Szilvia (Integrál Akadémia), spacesxplaces.com (kezdőkép)
Videó forrása: integralakademia.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://frappamagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2313549047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása