Frappa Magazin

Frappa Magazin

Spotlight – Valódi gyalázat ellen valódi újságírás

2018. február 01. - Vérmongúz

Sziki Bálint

A Spotlight zsúfolt sajtóvetítésének legvégén, a végső számokkal való szembesítés után, amikor a stáblista és a zene elindult, még egy rendkívül hosszú percig senki nem mozdult. Ültünk, néztünk magunk elé, és vártunk valamire; nem tudjuk, mire. Csak amikor a fényeket felkapcsolták, akkor kezdtünk lassan megmoccanni a székekben. Mi történt?

2002-től a Boston Globe szerkesztőségének Spotlight nevű csapata pedofil papok utáni nyomozásuk eredményét egy több száz(!) írásból álló cikksorozatban tárta föl, sosem sejtett létszámú áldozat megszólaltatásával. Eredetileg a város egy bizonyos katolikus egyházi dolgozójáról lett volna szó – az újonnan érkező főszerkesztő csapott le a témára, mert írtak róla, de az ügy az ellentmondásos „állítólag” állapotban maradt, visszhang nélkül. Megbízta a remek hírű csapatot, nézzenek utána. Azonban ahogy mélyedtek el a dolgokban, nőni kezdett az érintettek köre. Senki nem számított arra, amit végül találtak és amit mindez majd elindít.

Nem díszítettük túl a filmet. Minden őszinte, egyenes benne. Azért csináltuk, hogy elmondjunk egy történetet: minden, ami a vásznon megjelenik, csak és kizárólag ezt a cél szolgálja.

Így nyilatkozott az író és rendező. Tom McCarthyék hónapokig jártak utána személyesen is a részleteknek, meginterjúvolták a szerkesztőség tagjait, beszéltek áldozatokkal és más érintettekkel. A Spotlight – egy nyomozás részletei a legkiválóbb újságírós filmek egyike, ezt már most borítékolhatjuk. Méltó ellenfele (vagy partnere) minden, összeesküvést vagy annak elméletét felgöngyölítő rokonértelmű mozinak, és súlyát, erejét a történtek igaz volta, annak legprecízebb feltárása és együttérző közvetítése adja, szenzáció nélkül.

További kulcselemei a lelkiismeretesen felépített színészi munka, valamint a háttérinformációk utáni meglehetősen kiterjedt kutatás. A fő- és mellékszereplők megismerkedtek az általuk alakított emberekkel, a történet valódi újságírói látogatták a forgatásokat, a kész filmet pedig üdvözölték, rábólintottak, és csak ekkor mehetett ki. Mindezek a hitelességet a legmagasabb fokra emelik, ami a műfajban – még a dokumentumfilmek világa előtt – elérhető.

spotlight film 2

Fókuszban a felelősség

Hogy a katolikus egyház alapjaiban remegett bele a teljes igazság rendkívüli kitartás árán való felderítésébe, az beszédes jele annak, mennyire nagy szükség lenne még sokkal több ilyen csoportra és munkára a világ sajtósainak részéről. De diagnózisa annak is, hogy milyen állapotban van az emberi erkölcs, a hétköznapi felelősségtől a legmagasabb intézményi szintekig. Rámutat továbbá, hogy mire számíthatunk ezek után a hierarchikusan berendezkedett hatalmi ágazatok (egyház és törvénykezés) titkos együttműködéseitől, azaz: emberi életek tekintetében meddig terjed a bizalommal és befolyással visszaélők lelkiismeret-hiánya, jellembeli torzulása, hatalomféltése.

Röviden és odaszúrva, de nem kevésbé hangsúlyosan tárul elénk a szórványos segítségnyújtási vágy töredezett képe. Mindig voltak és lesznek, akik a maguk eszközeivel nekifutnak a lehetetlennek, mert a sérelmen kívül ott van nekik a remény is – csakhogy amíg ez nem áll össze emberek, eszközök és erély hálózatává, addig minden pislákoló fény, az összes erőtlen próbálkozás külön-külön elhal, a jogi korrupció, az információs káosz, a figyelmetlenség vagy a közöny útján. És a hatalom nyugodtan alszik tovább.

Spotlight film 4

Ez a mozi azért süllyeszt a székbe, mert emberi értelemben hozza közel a tőlünk távol eső, statisztikák közé szoruló valódi bűnök hátterét. Akik ezeket elszenvedik, azoknak nem csak és nem elsősorban testileg esik bántódása. Kiszolgáltatottságuk és a bizalmukkal való visszaélés egészen addig érdektelenségbe fullad, amíg valaki a sajtótól komolyan nem veszi őket. Ez az ügy megérdemelte a megfilmesítést, és éppen így. Hiánypótló.

  • 2002-ben a Spotlight csapata közel 600 sztorit hozott nyilvánosságra több mint 70 pap szexuális visszaéléseiről, amelyekről a katolikus egyház nem csupán tudott, de az eltussolásukban is részt vett.
  • A bostoni egyházmegyéből 249 papot vádoltak meg gyermekmolesztálással.
  • 2008-ra 1476 személyről derült ki, hogy a bostoni egyházmegye papjai szexuálisan bántalmazták.
  • Világszerte összesen 6427 papot vádoltak meg gyerekmolesztálással:
  • az áldozatok száma 17 259.
„Az egyház ma már sokkal jobban odafigyel azokra a problémákra, amelyeket filmünk érint, és szervezeti rendszerét is átalakította. Nem túlzás kijelenteni, hogy a Boston Globe riporterei megváltoztatták a világot!” (Michael Sugar producer)

https://www.youtube.com/watch?v=9vjRRdexvfI

A film Mafab adatlapja

Spotlight – egy nyomozás részletei (2015)

Rendező: Tom McCarthy

Szereplők:

Mark Ruffalo (Michael Rezendes)
Michael Keaton (Walter Robinson)
Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer)
Liev Schreiber (Marty Baron főszerkesztő)
Stanley Tucci (Mitchell Garabedian ügyvéd)
Billy Crudup (Eric MacLeish)
John Slattery (Ben Bradlee jr.)

imdb: 8,2

Oscar-díjra jelölések:

Legjobb film: Michael Sugar, Steve Golin, Nicole Rocklin, Blye Pagon Faust (Oscar 2016)

Legjobb rendező: Tom McCarthy

Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Ruffalo

Legjobb női mellékszereplő: Rachel McAdams

Legjobb eredeti forgatókönyv: Josh Singer, Tom McCarthy (Oscar 2016)

Legjobb vágó: Tom McArdle

*

képek forrása: npr.orgpopdepravity.com, defanafan.com

A bejegyzés trackback címe:

https://frappamagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4913594825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása